تبلیغات
گنج کتاب - دانش-مهارتی ضروری که در مدرسه و دانشگاه یاد نمی‌دهند

دانش-مهارتی ضروری که در مدرسه و دانشگاه یاد نمی‌دهند

جمعه 22 آبان 1394 02:43 ب.ظ

نویسنده : مدیر وبلاگ
ارسال شده در: کسب درآمد ، موفقیت ، کسب ثروت و استقلال مالی ، تربیتی ، رشد شخصی ، خودشکوفایی ،

طبق آمارهای رسمی ۴۰% درصد از بیکاران جامعه را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که اکثر آنها مدارک لیسانس ، فوق‌لیسانس و دکترا دارند. آیا عجیب نیست افرادی که سال‌ها در دانشگاه تحصیل‌کرده‌اند نتوانند کاری و منبع درآمدی برای خود داشته باشند؟ این مسئله در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسد ولی اگر به آنچه در مدرسه و دانشگاه آموخته می‌شود دقیق شویم، این استیصال و ناتوانیِ فارغ‌التحصیلانِ دانشگاه برای موفقیت در اشتغال و درآمدزایی چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.


کتاب خودنبوغ‌شناسی

خودنبوغ‌شناسی نه یک دانش صرف و نه یک مهارت صرف بلکه ترکیبی از این دو است. جنبه نظری آن حقایقی را در مورد خودمان و توانایی‌های درونی‌مان، که من آن را “نبوغ ذاتی” نامیده‌ام، ارائه می‌کند و بخش مهارتی آن ما را در جهت کشف و شکوفایی نبوغ ذاتی‌ خویش، یاری می‌دهد.

مطالعات در زمینه پتانسیل‌های انسانی دانشی نوپاست. از بیش از صد سال پیش، تنها معیار ارزیابی پتانسیل‌های انسانی همان هوش‌بهر یا ضریب هوشی (IQ) بود که فقط هوش منطقی-ریاضی را می‌سنجید تا اینکه حدود سی سال پیش دکتر هوارد گاردنر تئوری هوش‌های چندگانه را معرفی کرد. تحقیقات دکتر گاردنر نشان داد که همهٔ ما انسان‌ها، به شکل‌های منحصربه‌فردی باهوش و بااستعداد هستیم و موفقیت در نتیجهٔ توسعه، پالایش و استفاده مکرر از استعدادهایی که از آن‌ها برخورداریم؛ به‌دست می‌آید. سایر تحقیقات نیز نشان داد که همۀ کودکان، تیزهوش و نوابغی خلاق هستند. اما تراژدی بزرگ این است که فقط ۲% از افراد بزرگ‌سال قادر به حفظ و شکوفایی این نبوغ ذاتی می‌شوند.

والدین، مدرسه و جامعه می‌توانند تأثیری مخرب بر روی نبوغ ذاتی افراد داشته باشند. هر چقدر این عوامل محیطی منفی‌تر و ناسالم‌تر باشند، تأثیر تخریبی آن بیشتر خواهد بود. فرآیند اجتماعی شدن، در برابر جریان خلاقیت طبیعیِ ما با برچسب زدن از طریق داوری‌هایی چون خوب – بد، درست – غلط، مناسب – نامناسب، معقول – نامعقول، منطقی – غیرمنطقی، عاقلانه – احمقانه، زشت – زیبا؛ مانع ایجاد کرده و آن را سرکوب می‌کند. بنابراین ارزش‌ها و باورهای اجتماعی به‌مرور ذهن ما را از حالت طبیعی خود خارج ساخته، مانع بروز نیروی نبوغ خلاقمان در بزرگ‌سالی می‌شود. بدین ترتیب حقیقت تلخ همان طور که مخترع بزرگ باکمینستر فولر گفته این است که «همه نابغه به دنیا می‌آیند و جامعه آنها را نبوغ‌زدایی می‌کند.» اما نبوغ ذاتی هرگز از بین نمی رود بلکه همیشه در درون ما آمادۀ ظهور و شکوفایی است.

هر یک از ما موجودی منحصربه‌فرد هستیم و با استعداد و نبوغی منحصربه‌فرد به دنیا آمده‌ایم. پژوهش‌های عصب‌شناختی نشان داده کاری که به آن علاقه داریم و از انجامش لذت می‌بریم با نبوغ ذاتی‌مان همسو و سازگار است. بنابراین باید کاری را انجام دهیم که دوستش داریم و به آن عشق می‌ورزیم. از طرف دیگر وقتی که به کار عاشقانه‌مان مشغول باشیم در واقع مشغول تفریح و بازی خواهیم بود نه کاری که سراسر تقلا و جان کندن باشد. وقتی که کارمان تبدیل به سرگرمی و تفریح‌مان شود در واقع نفس انجام کار برای ما به‌منزلهٔ پاداش و نتیجه خواهد بود و مهمتر اینکه انجام کاری که دوست داریم با بکار گرفتن نبوغ ذاتی‌مان، کیفیت و بازدهی عالی خواهد داشت که به شکل ارائه ارزش و خدمتی به دیگران زندگی خودمان و سایرین را غنا خواهد بخشید. هدف نهایی دانش-مهارت خودنبوغ‌شناسی نیز همین است: اینکه با کشف و شکوفایی نبوغ ذاتی خود، ضمن ارائه ارزش و خدمتی ویژه به سایرین، به رشد شخصی، رضایت و شادمانی درونی، کسب ثروت و آزادی و استقلال مالی نیز دست‌یابیم.

اگر با بیشترین قابلیت خود زندگی نکنید به خداوند خیانت کرده‌اید.                   لویس لوینسون، مجسمه‌ساز آمریکایی

 منبع:

سایت زندگی رویایی

www.zendegiroyaie.com




دیدگاه ها : () 




برچسب ها: خودنبوغ شناسی ، نبوغ ذاتی ، موسی توماج ، سایت زندگی رویایی ، شغل ایده آل ، کسب درآمد ، استقلال مالی ،
آخرین ویرایش: شنبه 28 آذر 1394 01:21 ق.ظ



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر