تبلیغات
گنج کتاب - چرا کتاب "خودنبوغ‌شناسی" نوآورانه است؟

چرا کتاب "خودنبوغ‌شناسی" نوآورانه است؟

سه شنبه 5 آبان 1394 11:06 ب.ظ

نویسنده : مدیر وبلاگ
ارسال شده در: موفقیت ، رشد شخصی ، خودشکوفایی ،
کتاب خودنبوغ‌شناسی
هر روز چندین کتاب به جمع کتاب‌های خودیاری و موفقیت افزوده می‌شود. در بازار آشوب‌زدۀ کتاب‌های داخلی به ندرت کتابی که واقعا تالیفی باشد، به چشم می‌خورد. عموم این کتاب‌ها در واقع نوعی گردآوری مطالب کتاب‌های خارجی و در اصل نوعی کتابسازی است و بسیار معدود است که نویسنده نظر و تجربه‌ای اصیل و جدید را مطرح کند.

حتی در میان کتاب‌های خارجی نیز به ندرت نظر جدید و خلاقانه‌ای مطرح می‌شود و عموما همان حرف‌های چند دهه قبل برای هزاران بار دیگر شاید با اندکی رنگ و لعاب تکرار می‌شود. در صورتیکه هم زمانه تغییر کرده و هم برخی باورهای قدیمی دیگر قابل قبول نیستند.

حرف جدید کتاب «خودنبوغ‌شناسی» چیست؟

کتاب خودنبوغ‌شناسی از چند جهت نوآورانه و حتی انقلابی است:

  1. کتاب این نظر پذیرفته شدۀ کتاب‌های خودیاری را که “هر انسانی در صورت تلاش و پشتکار قادر به انجام هر کاری است” رد می‌کند. در کتاب برمبنای آخرین یافته‌های عصب‌شناختی و به اتکای مباحث فلسفی نشان داده می‌شود که در واقع همان ضرب‌المثل قدیمی «هر کسی را بهر کاری ساختند» صادق‌تر است تا ادعای مورد اشاره.
  2. کتاب یک دانش-مهارت جدبد را معرفی می‌کند. مولف یک فقدان و کمبود بزرگ آموزشی را شناسایی کرده و برای جبران آن نوعی دانش-مهارت و نه دانش و مهارت صرف را پیشنهاد کرده و آن را با تدوین اصول اساسی انسجام می‌بخشد.
  3. از لحاظ دیگری نیز نگاه مولف به موضوع خلاقانه است و آن در محور قرار دادن “اول‌شخص” است. خودشناسی مفهومی آن چنان عام است که هرگز به شکل یک دانش یا مهارت منسجم درنمی‌آید. اما مولف با تاکید بر بارزترین و متعالی‌ترین وجه وجود انسانی یعنی “قوه خلاقیت” که ویژگی خدایی است، خودشناسی عام را به «خودنبوغ‌شناسی» فروکاسته و در عین حال آن را به صورت دانش-مهارتی “خودآموزانه” ارائه می‌کند. “خودآموزی” مهارتی بنیادی در دنیای جدید است. حجم و گسترۀ دانش و اطلاعات تولیدی هرروزه، آن چنان انبوه و وسیع است که نمی‌توان با شکل سنتی معلم-شاگرد فرآیند آموزش را پیش بُرد. امروزه باید کودکان را طوری آموزش دهیم که خود هم معلم و هم شاگرد خودشان باشند و بتوانند در عرصه‌های مختلف زندگی دانش و مهارت‌های لازم را به شکل خودآموزانه یاد بگیرند.
  4. آنچه کتاب عرضه می‌کند از لحاظ اهمیت و بنیادی بودن، قدرت تاثیرگذاری انقلابی و تحول‌ساز دارد. هرچند کتاب برای عموم نوشته شده اما متکی به نظریه و اصول و ساختاری مشخص و منسجم است. کتاب نگرش نبوغ‌محور به انسان را در مقابل نگاه ضعف‌محور و بیمارمحور مرسوم قرار می‌دهد. در این کتاب نگاه تاریخی گناهکارانه و زبونانه به بشر که متکی به تمرکز بر وجوه شیطانی و منفی اوست، نقد شده و رویکردی متکی بر وجوه متعالی و توانگرانه را پیشنهاد می‌دهد. اگر این باور که “هر انسانی دارای نبوغی ذاتی و منحصربه‌فرد است و برای انجام رسالتی متکی بر این استعداد یگانه به دنیا آمده تا با ارائه ارزش و خدمتی ویژه، خود و جهان را غنی‌تر و زیباتر و نیکوتر سازد” در عمق وجود هر کودکی کاشته و پذیرفته می‌شد؛ جهان ما جهان دیگری نبود؟ دنیایی با انسان‌هایی رشدیافته، خلاق و توانگر که هر کسی به ارزش فردیت و یگانگی خود و دیگران واقف بوده و برای ظهور این موهبت یگانه تلاش می‌کرد. انسان یک امکان است. امکانی که قادر است پست‌ترین تا متعالی‌ترین اعمال را به ظهور برساند. نگاه تاریخی عموما بر وجوه امکانی منفی بشری  متمرکز بوده و لاجرم همان وجوه نیز عینیت بیشتری یافته است.
  5. نیازی نیست بگوییم که “عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی”. همین آدم، همین من و شما، در همین جهان، دارای همان گوهر ناب و بی‌همتایی هستیم که شاید همواره در بیرون به جستجوی آن بوده‌ایم. کتاب بر ضروت بازتولدی آگاهانه اشاره دارد و بار مسئولیت رشد، شکوفایی و تعالی را در نهایت بر دوش خود فرد می‌گذارد و هرگونه نگاه توده‌وار و انبوه به انسان‌ها را که در حکم تنزل‌دادن او به یک دسته و جمع با اعضای یکسان و بی‌هویت است، قویا نفی می‌کند.همه این وجوه در کنار هم به کتاب اصالت و بداعتی می‌بخشد که در خور توجه و تامل است.


منبع: zendegiroyaie.com






دیدگاه ها : () 




برچسب ها: خودنبوغ‌شناسی ، خود نبوغ شناسی ، سایت زندگی رویایی ، دانلود رایگان ، کتاب الکترونیک ، موسی توماج ، نبوغ ذاتی ،
آخرین ویرایش: جمعه 22 آبان 1394 02:54 ب.ظ



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر